top of page

Hjärtklövern, vad betyder det för dig? Detta betyder det för mig!

Mt. Everest Base Camp, ett ställe för The Outdoor Four, vilken ynnest att få representeras där. Det jag gör, det jag brinner för, blir på riktigt när jag ser era äventyr.🍀🏔🥾🏕

TACK!


Detta blogginlägg är en direkt kopia av det nyhetsbrev som går ut varje vecka till de som prenumererar på vått brevet.

Vill du också få vårt nyhetsbrev, Klicka här: Nyhetsbrev!

Kumar Gurung var en av de första gruppmedlemmar som beställde en mössa med vår logotyp och vårt ordspråk, när jag berättade att jag hade tagit fram dessa. Jag kommer ihåg att jag blev nyfiken på honom när hans bilder ofta var av ett lite tuffare äventyrsslag. Plötsligt dyker denna bild upp från hans resa till Mt. Everest Base Camp 2021. Helt fantastiskt faktiskt, tack Kumar för att du är med.

Foto: Kumar Gurung

Så idag vill jag belysa det viktiga i att spendera meningsfull tid online, att skapa möten som ger mer.

Jag tror att fler och fler längtar efter meningsfullhet online. Det är viktigt att skapa "riktig" tid online. Gör inte du det?

Vi behöver fylla på våra energidepåer, inte tomt söka efter meningslöst dravel när vi väl har den där skärmen framför oss. Vi behöver känna oss berikade, inte tömda. Vi som människor behöver en tillhörighet, det berikar oss, vi behöver också vara IRL!


Jag ser på den digitala närvaron med EN grundläggande tanke i allt jag gör för våra grupper och med The Outdoor Four: “Vad kan jag skapa som känns meningsfullt för min målgrupp, mina medlemmar?”

EN av dessa saker är att skapa förutsättningar för RIKTIGA möten! Därför finns "Hjärtklövern," märket som förenar oss. Det skriver jag om här nedanför:

Vill du beställa "hjärtklövermärket" gör du det genom att klicka på länken här under!

(Skriv din adress och antal så återkommer jag om betalning via Swish 30 kr/st +porto) Beställ Hjärtklövern här: (du kommer till mailen)

"Hjärtklövern" för dig som tror på att gruppen är starkare än

jaget.🍀


Hoppas du orkar dig igenom detta, då förstår du varför jag tycker att det är så viktigt att vi håller ihop. Vi ses i botten av texten🤩

När jag startade den första gruppen Ensamvandring på FaceBook var det med en stark känsla av att jag ville lära mig mer om ensamvandring, att våga vara ensam med mina egna tankar.

Jag hade på den tiden inga personer i mitt eget område att vandra eller utföra mina äventyr med, så jag fick inse att det bara gällde att lära mig att njuta av mitt eget sällskap. Ganska snabbt såg jag i gruppen att jag inte var ensam om mina tankar, att vi var ganska många som hade samma förutsättningar, där våra nära vänner inte alls sökte efter utmaningar med intresse av uppleva naturens storhet via kroppstransport på fötter.

Jag började snart att skissa på en andra grupp, Vandringsvänner, som skulle kunna föra samman OSS, med ett suktande efter likasinnade personer att vandra med. Jag ville skapa något som var helt utan tanke på DEJTING.

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att alla inte har samma intressen i en grupp och att vissa personer bara hade just dejting som enda syfte med att gå med i grupperna. I sociala medier är det många gånger fritt att sprida osunda tankar med rent skitsnack som resultat. Redan från början bestämde jag mig för att vara tydlig på punkten, i mina grupper skulle ingen behöva ta emot skit eller ta emot frågor om att dejta... också uttalade jag att alla ska inkluderas, oavsett kön, ras, hudfärg, läggning osv... De flesta tyckte detta självklara var en bra ide, men inte alla. De som inte delade likhetstanken och glatt uttryckte detsamma uteslöts omedelbart, och med denna handling försvann de flesta rötäggen.

Speciellt kvinnor har tackat mig för den hållningen, och det är jag oerhört glad och tacksam för.

För att hålla alla grupper under uppsikt och för att kunna sprida regler gemensamt i dessa utan att slå knut på mig själv skapade jag The Outdoor Four, en övergripande sida, som ett paraply ovanför de nu fyra FB-grupperna. Till FB-sidan skapade jag en logotyp med fyra hjärtan, ett hjärta för varje grupp, för varje väderstreck, för varje element naturen och sammanfogade dessa till en lyckoklöver under parollen: "Låt alltid hjärtat vara med i dina äventyr."


Det är du som bestämmer vad du tycker är viktigt, du bestämmer vad du vill göra, ingen annan ska ta sig den rätten... ditt hjärta bestämmer vad som gör dig lycklig!

Här kommer Hjärtklövern in i bilden.

Samtidigt som grupperna tog fart, och dess tonläge blev bättre och bättre, inga påhopp, ingen dejting, så fick jag ett mail från en medlem. Hen tyckte det skulle vara roligt om hen och dennes vänner kunde visa för varandra att de träffats via gruppen Vandringsvänner. De ville visa att de inte tänkte låta någon trycka ner dom, att de minsann stod för allas lika värde och att de bestämde över sitt eget hjärta. Jag hade ju logotypen, så jag ställde en fråga i gruppen om någon annan var intresserad av att ha ett tygmärke för att visa denna tillhörighet, ett märke att sy på ryggsäck eller kläder. Gensvaret var enormt stort.

Jag hade ju ingen budget för detta så jag var tvungen att ta ut en betalning i förskott innan jag kunde lägga ordern för att ha råd.

Jag hade räknat på att beställa hem kanske 50 st. tygmärken, men det var för liten beställning, minimum var 100 st. Jag trodde nog aldrig jag skulle bli av med dessa märken men det var roligt att några ville visa sin tillhörighet till en grupp som jag startat så jag beställde. Efter ett par dagar hade det rullat in beställningar på över 250 st märken och jag var tvungen att kontakta leverantören och utöka beställningen.

Märken kom hem, jag skrev adresser på brev för hand varje kväll, och slickade kuvert (ja det var billigare med slickkuvert än de med klisterremsa och jag gick och lade mig med smak av kuvert i munnen varje natt😂)

Snart började tackmail komma in i mailkorgen. Personer träffade andra personer på vandringsleder, på stan, ja på de mest märkliga ställen via att de såg dessa märken. Alla dessa personer som mailade beskrev hur de startat en konversation kring vandring tack vare märket och hur de uppskattade grupperna. Ett flertalet har blivit nära vänner efter möten. Ofta gläds jag över att personer jag känner igen i grupperna är ute på gemensamma vandringar.

Nu börjar det närma sig 1000 personer som nu bär vårt emblem, det är helt otroligt. Så till alla er som har ett märke, till alla er som beskriver vad grupperna och The Outdoor Four betyder för er... STORT TACK!

Vill du dela med dig av om vad märket betyder för just dig, i ett mail, jag skulle bli så oerhört glad... Skriv ett par rader

om hur du tänker kring märket!

Genom att just du har skaffat ett märke ger du mig möjlighet att kika på nya saker att ta fram, ditt bidrag när du köper ett märke gör att jag kan lägga en liten peng på att upprätthålla en webbsida, ha en mailadress, skapa evenemang och annat roligt som kommer dig till gagn, det kostar faktiskt lite att hålla allt detta rullande.

Samtidigt verkar du för att vi som grupp blir starkare.

Det är inga stora summor som kommer in men det underlättar att driva allt vidare och på så sätt skapa den bästa plats där finns att vara på digitalt för oss som älskar friluftsliv och vandring. Har du inte ett märke och känner att du vill visa din delaktighet får du gärna lägga en beställning. (Jag svarar på alla mail själv och ibland kan det ta någon dag innan jag svarar då många beställningar kommer in samtidigt.)

OBS Mössorna är slut för säsongen. Här kan du beställa: beställ...via mail

Tack, du är ju för fin... 😀 ...du jobbade dig igenom texten, hoppas du finner tanken på ett gemensamt märke som givande, jag tycker i alla fall att det är roligt att du är med.

Ha det fint, vi hörs snart igen!

💕Låt alltid hjärtat vara med i dina äventyr💕

🍀Outdoor_Jocke🍀